Diskussionsämnen.

0kommentarer

En av anledningarna till att jag ville åka till Taiwan var att jag trodde att det skulle vara en annan bild av världspolitiken, naturresurshantering och ekonomi än den jag får i Sverige.
 
Jag kan bara konstatera att så är fallet i mångt och mycket. Det är väldigt spännande och upplysande och väldigt frustrerande. Några av de diskussionsämnen som jag har haft med mina proffesorer och som jag inte tror att jag någonsin skulle kunna ha med några av mina svenska föreläsare är:
 
  • Vilket politiskt system är bäst, diktatur eller demokrati? Min proffesor förespråkar diktatur.
  • Lösningen på problemet med jorderosion i bergen är att skicka lokal/ursprungsbefolkningen till Peru.Tydligen det sättet på vilken Japan löste sina problem.
  • Lösningen på problemet med att grisproduktionen förorenar vattendrag och att bönderna riskerar MRSA är att importera allt kött från USA.- Kan de producera köttet billigare och Taiwan slipper föroreningarna i sitt närområde så är det ju den bästa lösningen.
  • Kina är räddningen för Afrika.- De investerar i länder men kräver inget tillbaka, vilket nästan allt annat bilateralt bistånd kräver.  
  • Ska barn lära sig simma eller inte.- Taiwan är en ö med hur mycket floder och kanaler som helst men barnen ska inte lära sig simma eftersom vatten (som det i perioder inte finns tillräckligt av) inte ska användas till simbassänger och föräldrar måste hålla bättre koll på sina barn så att de inte råkar trilla i.
 
Jag ser framemot fler spännande diskussioner!

Kommentera

Publiceras ej