Matsu

0kommentarer

 Med kursen Taiwanese culture and religion åkte vi iväg för att medverka i den sista dagen av Matsu pilgrimsfärd. Matsu är den största gudinnan inom den Taiwanesiska kulturen, hon är bland annat beskyddare över sjömännen, hjälper kinnor vid barnafödande, återrättar solcial ordning med mera. Hon refereras till som mormor så man kan vända sig till henne med det mesta. 
 
Hennes födelsedag inträffar ungefär vid denna tiden varje år och firas i Taiwan genom en åttadagars pilgrimsfärd där en staty av Matsu bärs 35 mil. Vi skulle som sagt vara med sista dagen och jag såg framemot den med bävan eftersom jag förväntade mig sjukt mycket folk, trängsel och fyrverkerier. Vår lärare hade förvarnat att vi skulle ha rejäla kläder på oss så att vi inte råkade skadas av fyrverkerierna och jag som är rädd för fyrverkerier redan innan.
Hela klassen kom fram till stället där vi skulle träffa på Matsu och ställde oss i kön för att vänta på dem. Väntan blev lång med mycket fyrverkerier som flög omkring. Då och då kom det en färgglad lastbil med taiwanesisk musik förbi men det första vi riktigt märkte av karnevalen var detta:
 Jag blev lite chokad, inte riktigt vad jag förväntat mig.
 
Efter ytterligare en lång väntan som då och då avbröts av folk i asiatiska kläder eller med kinesiska accesoarer började det bli dags.
 
Vår långa kö skulle ydligen bli två led som skulle knäböja för att Matsu skulle välsigna oss genom att tas över våra huvuden. Ett organiserat kaos uppstod och jag var livrädd. 
Denna folkmassan skulle inordnas i två knäböjande led, folk tryckte från båda håll, jag blev av med klassen och klängde mig fast vid en stackars klasskompis, en tjej bakom oss trillade och folk råkade trampa på henne när hon kom upp storgrät hon men fortsatte vara kvar i ledet och runt detta sköts det fullt av fyrverkerier och smällare.
 
 
Först var det ett altare med en tiger som bars över oss
 
Matsu är på väg, röken kommer från alla smällare och fyrverkerier.
 
 
Äntligen ute på andra sidan!
 
Gatan tömdes snabbt på människor
 
och på allt skräp

Kommentera

Publiceras ej