Taiwan by scooter!

2kommentarer

Efter att ha kört 100 mil moppe runt Taiwan har vi nu sett det mesta av detta landet. Helt underbart att ha Charlotta  här och få visa upp det mesta av Taiwan! Även Maja och Charlottas vän Anna-Maria var med så det var ett härligt gäng svenska tjejer ute på Taiwans vägar!
 
 
Vi började uppe på Hehuanshan där vi sov i tältet på 3040m höjd. Svinkallt men mysigt och trångt! Dagen efter gjorde vi en vandring upp på 3400m höjd två gånger, mulet med några små gnistor solsken men ändå mäktigt!
Trots att solen lyste med sin frånvaro var det häftigt att titta ner på molnen från 3400m höjd!
 
Så här glada är man när man kommer upp på toppen!
 
Härlig känsla att vandra på bergskammen mitt bland high-altitude bamboo.
 
 
Vi åkte vidare till Taroko Gorge, en djup ravin med marmor klippor och en flod med klarblått vatten. Tyvärr var mycket stängt p.g.a jordbävningen men det var lite skönt också eftersom vi slapp de kinesiska turisterna som vi varnat Charlotta och Anna-Maria för.
 
Regnskog och varningsskyltar.

Så här fin är Maja när vi kör omkring!

Våra otroligt duktiga moppar! Bakom oss befann sig Charlotta och Anna-Maria med varsin stor ryggsäck!
 
Taiwaneser vet hur man ska bygga tempel!
 
Turen gick vidare ner längs med östkusten där vi blev jagade av polisen. 30grader varmt, underbara stränder och underbart hav men vi fick inte bada eftersom det är farligt! 
 
Jag, Charlotta och Anna-Maria tog färjan över till Green Island som skulle vara en härlig ö mitt ute i Stilla havet! Tyvärr var inte vädret det bästa, hostlet fruktansvärt fuktskadat, de vita stränderna var en och snorkling/dykning var på samma ställe som 150 kineser snorklade/dök på. Vi badade i några underbara saltvattens varma källor, väldigt mysigt att sitta i blåsten i värmen och titta ut över havet! Vi blev dock av med skoternyckeln där och vi var tvungna att lämna ön tidigare för att kunna skicka skotern till Taichung där extra nyckeln fanns. Jag är lite stolt över att jag lyckades få skotern från de varma källorna ner till färjeläget, på färjan över till fastlandet och sen skicka den till Taichung där jag kunde hämta ut den tre dagar senare!
Hamnen i Taitung! 
Det var trots allt en väldigt vacker ö!
 
Väl tillbaka på fastlandet hyrde Charlotta och Anna-Maria cyklar och vi rörde oss ner lite söderut och fortsatte jagas av polisen när vi försökte bada. Jag måste säga att de är jättesöta, de är bara oroliga för oss och de förstår att vi vill bada men de måste sköta sitt jobb. De vill bara att vi ska trivas och om vi har några problem så är det bara för oss att ringa dem!
 
 
Jag lämnade Charlotta och Anna-Maria i Taitung där de skulle vidare till Taipei och jag skulle möta upp med Maja för att få upp den sista moppen till Taichung. 
Jag hittade en jättemysig strandplätt där jag spenderade natten i tältet under spöregn och åska men på morgonen blev jag rikligt belönad av den första soluppgången på resan!
 
Resan avslutades med att vi skickade sista moppen från Kaoshiung till Taichung, då stod trippmätaren på 100mil.
 
En härlig resa där vi fick se det mesta av Taiwan, de höga bergen, regnskogen, raviner, havet, ön, bambu, stad och strand. Jag vet även att tältet klarar av allt från 2 grader till dryga 30grader, spöregn och åska och strålande sol! 
 
Jag har bett Charlotta och Anna-Maria att skriva varsitt inlägg så ni får se Taiwan ur deras synvinkel! Det har varit jätteroligt att ha er här och sorgligt att ni åkte hem och jag stannade kvar här. Men nu har snart halva tiden gått så nu är jag snart hemma i vackra Sverige igen!

2 kommentarer

Linda Fransson

10 Apr 2013 08:08

Hej
Tack för ditt svar på mitt förra inlägg. Jag älskar dina bilder, så fina. Fortsätt att lägga upp de! Super kul att läsa om er utflykt!

Lloyd

10 Apr 2013 19:11

Å så fint! Här är våren jättesen, fortfarande en del snö på marken och minusgrader så njut så länge det varar. Jag saknar dig

Svar: Jag saknar dig också. och snön!
broms.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej