Alishan

0kommentarer

 Förra helgen begav jag och Juliette oss till Alishan som är uppe i bergen lite söder om Taichung. Vi bestämde oss för att åka direkt efter vår lektion på fredagen. När vi kom fram med tåget till Chiayi var klockan 14.30 och vi tänkte fortsätta resten av resan med buss. Det visade sig dock att sista bussen upp till Alishan hade gick 14.10. Efter lite lock, pock och hot lyckades jag övertala Juliette att vi skulle hyra en skoter för att ta oss upp till bergen. Det var en jättefn väg och både jag och Juliette var jätteglada för att vi tog skotern. Det blir en helt annan sak att glida fram mitt i landskapet, man ser så mycket och kommer så himla mycket närmare. Jag var bara lite avundsjuk på Juliette som bara kunde sitta bakom mig och njuta, jag var ju faktiskt tvungen att koncentrera mig på körningen.
 
På vägen stannade vi vid en tegård för att se om vi kunde drick lite te. Familjen vi stannade hos var urgulliga 
och började med att visa oss sin teodling och sen blev vi inbjudna till dem för att dricka te. Te drickning i Taiwan är inte som i Sverige utan den innehåller en hel upphällningsceremoni och stora muggar finns inte utan det är små koppar man dricker ur. Teet smakar verkligen underbart och det riskerar inte att bli kallt. Te sorten som de är kända för här i Taiwan är en Oolong sort och man förstår väldigt snbbt varför den är välkänd! 
 
Efter att ha pratat med familjen i över en timme var det god tid att fortsätta färden upp så att vi slapp vara på de 
små bergsvägarna när det var mörkt. På vägen upp började jag förstå alla de galna människor som jag träffat på med stora vinterjackor och väl framme Alishan var det bara 9grader och jag var tvungen till att köpa både vantar och halsduk!
 
Kan nämnas också att vi bodde på det katolska hostlet i Alishan komplett med ett kyrkorum och allt! Fint var det och de hade väldigt tjocka täcken! Mysigt!
 
 

Kommentera

Publiceras ej