Farmers Association

0kommentarer

Iris min Buddy ska skriva sin Master uppsats om ekologisk potatisodling i Taiwan. Hennes handledare är min advisor Dr Jiang och båda vill att jag ska vara delaktig i projektet. Så när Iris skulle iväg och besöka ett Farmers Association inte så långt från Taichung så bjöd de med mig! Ytterligare en av Dr Jiangs Masterstudenter följde med, en kille från Kina. 
 
Det var ett väldigt intressant projekt de hade där Farmers Association hade startat en firma och arrenderade mark av markägarna för att odla ris, morötter, potatis och bambu på. Markägarna fick arrende pengarna plus att de fick lön när deras arbetskraft behövdes. Detta verkar vara ett bra sätt att använda jordbruksmarken på då de flesta markägarna inte ens äger ett hektar vilket gör det otroligt svårt att få lönsamhet i brukandet.
 
Det mest intressanta med mötet var hur "intervjun" gick till. Mr Cheng berättade om deras organistaion och vad de gör, Dr Jiang översatte från kinesiska till engelska för mig och ställde en massa frågor. Även jag ställde några frågor  men Iris som ska skriva uppsatsen ställde bara en fråga och killen från Kina lekte mest med sin mobil hela tiden. För mig var det väldigt konstigt att de inte tog chansen att ställa alla sina frågor nu när de hade chansen.
 
 

Kommentera

Publiceras ej