Exkursion!

1kommentarer

 En av mina kursare i kursen Economic Analysis for agricultural Policy skickade ett mail till mig där hon berättade att vi skulle på en exkursion till Yulin local fruit and vegetable market och att vi skulle träffas bakom en byggnad för vidare transport. Mer information fick vi inte så jag skickade mail till mina andra kursföreståndare  och sa att jag kanske blev sen till deras föreläsning/kanske inte hann dit överhuvudtaget. 
 
Vi blev uphämtade av en buss som inte bara innehöll mina kursare utan även fyra högt uppsatta personer från ett Thailändskt universitet. Första stoppet på vår lilla resa var Floriculture Research Center. Deras huvuduppgift är att odla fram nya sorter av orkidéer, de odlar även några andra sorts blommor samt prövar nya odlingstekniker. 
En massa fina orkidéer. Och jag fick med mig en hem så nu har jag en blomma på mitt skrivbord!
 
Odlingsflaskor!
 
Nästa stopp var Yulin wholesale market of fruits and vegetables. Först fick vi en föreläsning om varför detta kommer att bli ett blött år, anledningen var: att det är ormens år, att det var ett år med tio drakar (fråga mig inte om detta, för jag förstod inte) samt att det har varit många jordbävningar på sista tiden (vilket inte har märkts i Taichung). Efetr det fick vi titta på marknaden där uppköparna står och köper upp varorna som bönderna kommer med.
 
Det var hemskt att gå genom marknaden, den var stor, hade lågt i tak och allt transporterades med hjälp av dieselfordon utan katalysator. Därav den dåliga kvalitén på bilderna.
 
Lite roligt var det med all fina frukter och grönsaker även om jag inte blev allt för sugen på att äta dem.
 
 
Tripen avslutades med ett restaurang besök där vi fick en tolvrätters middag och för en gångs skull serverades öl till maten och inte bara juice. Problemet var bara att vår proffesor och stadens borgmästare "tvingade" oss att svepa ölen. 
 
Från vänster: Marknadens manager (full), vår proffesor (full), Yulins borgmästare, Thailändsk gäst x2 (nyktra)
 
Efter detta föörorenade besöket bestämde jag och Juliette oss för att åka upp till den rena bergsluften och Alishan i helgen!
 

1 kommentarer

Sandra Pettersson

19 Mar 2013 17:47

Hej Camilla!

Grymt mycket du ser och är med om! Gött att det hinns med att resa omkring så mycket och att skolan tar med er ut. Perfekt!
Sängarna i ditt rum är ju helt galna, hoppas din rygg inte blir helt förstörd. Och vilken natur avis :)

Kramar!

Svar: Ja det är jättekul att jag hinner se så mycket av Taiwan när jag är här och med skolan hamnar man på platser som jag annars inte skulle ha hittat till! Jag har faktiskt vant mig vid sängen nu och klagar inte på hårdheten, men längden på den gör det lite svårt att sträcka ut!

Hoppas allt är bra med dig och hälsa till familjen!
Kram
broms.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej