Studieresa med vår galna proffesor

0kommentarer

Jag och Juliette har varit på ytterliggare en studieresa med Economical Analysis for Agricultural Policies, ni kan läsa om den förra här: http://broms.blogg.se/2013/march/forelasning-2.html. Denna gången skulle vi besöka en Fishermans Association i Lukang. Lukang är mest känd för sina gamla tempel så vi började med en guidad tur i Longshan temple. Väldigt intressant då jag nu vet mer om all utsmyckning, varför den är där och betydelsen samt mer om alla ceremonier. 
 
 
Vi besökte även en väldigt smal gränd med det bästa namnet! Narrow, hold your breath alley!
 
Efteråt var det dags för Fishermans Association där vi blev hjärtligt välkomnade! Vi fick en guidad tur genom deras museum och fick lära oss mycket om deras fiskemetoder och liknande. De har mycket Aquaculture och odlar framförallt musslor, ostron och ål. Deras största problem var att de inte kunde få tag på några ålbebisar eftersom Kina har överfiskat ål. Trots det så fortsätter de eftersom desto färre ålar det finns desto dyrare blir de kvarvarande och därför väldigt lönsamma. 
 
Det var sen dags för middagen och den gick ungefär till på samma sätt som förra gången men innehöll inte bara väldigt god fisk, skaldjur och öl utan även whiskey. Min kära proffesor tycker att det är väldigt roligt att vi dricker alkohol så han bjöd friskt på både öl och whiskey. Vilket inte innebär att jag tycker mer om whiskey nu än jag gjorde innan snarare tvärtom.
Vår proffesor med sin tillbringare whiskey, i vattenflaskan finns vatten smaksatt med whiskey. Även om jag inte är en whiskeyälskare förfärade detta mig lite.
Jag, Juliette och en högt uppsatt Taiwanes i Fishermans association. Vår proffesor försökte para ihop oss och sa hela tiden: "You now we are among friends and we have a ride back so no worries".
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej