Äntligen börjar skolan!

0kommentarer

I tisdags började jag gå på lektioner, Äntligen! Känns som om jag har haft ett lite för långt vinterlov nu. Denna första veckan kallas för Add and Drop vilket innebär att att jag får prova på så många kurser som jag vill och känner mig intresserad av och på fredag välja vilka jag ska gå. 
 
Eftersom det på inernet oftast bara finns ett namn på kurserna har jag oftast inte haft någon aning om vad de har handlat om så för mig har veckan inneburit att jag sprungit runt som en galning mellan klasserna för att se vilka som är intressanta och hur bra läraren är på engelska, Väldigt viktigt! Det jobbiga med detta systemet är att alla kurser inte går och att vissa har bytt klassrum, vilket gör att vi efter att ha väntat utanför klassrummet måste leta upp den institutionens kontor som ringer den ansvariga läraren som antingen säger att kursen är inställd eller så måste vi springa till ett annat klassrum, vilket innebär att vi blir en halvtimme sen till lektionen.
 
I tisdags kväll spelade jag basket, och jag var riktigt duktig! jag spelade med Thailändarna och de sa att jag var som Gandalf bland en massa hobbitar! För mig var det riktigt bra, jag hade ju en halv meter längre räckvid än alla andra vilket visade sig överväga mitt dåliga bollsinne!
 
I onsdags fortsatte vi att traggla kinesiska ljud.
Viktiga ljud i kinesiska är z,c,s,ch,sh,r,x och q. Dessa olika ljud ska låta på olika sätt men för mig låter alla bara som svenskans sch. Viktigaste skillnaden när man gör de olika ljuden är hur man använder tungan som denna pedagogiska bilden visar:
 
Vår kinesiska klass. Det positiva med att ha sådana här salar är att det är omöjligt att somna i dessa hårda bänkarna!
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej