Första kinesiskan!

1kommentarer

Igår, måndag var äntligen första dagen som vi hade skola! Jag hade inget på dagen så jag satt nästan hela dagen på biblioteket. Ett fint stort bibliotek med många härliga studieplatser. Jag hade bara lite problem med att komma in där eftersom jag fortfarande inte har fått mitt studentkort. Efter nästan en timme av strul och tre personer som försökte "hjälpa" mig fick jag till slut komma in i biblioteket om jag lämnade mitt pass i entren. De har sådana logiska system här.
Fin utsikt från min studieplats i biblioteket fick jag!
 
På kvällen var första kinesiskan och gud vad jag har längtat efter att få hjälp att lära mig det här omöjliga språket. Det var kul att få börja men otroligt svårt för en tondöv att lära sig ett språk som bygger på toner. Lärarinnan började med att berätta att kinesiska är som att sjunga. Jippi!
 
Exempel på ord vi lärde oss:
bàng = great
pàng = fet
tâng = soppa (fast appostrofen ska vara rak, eftersom det ska uttalas med en rak hög ton)
 
Det kommer att bli svårt men jag ska lyckas!
 
Idag börjar min hektiska vecka då jag ofta har två lektioner samtidigt men jag ska ta mig igenom denna och på fredag ska jag ha bestämt mig för ca fyra fem kurser som jag ska läsa!

1 kommentarer

Lloyd

19 Feb 2013 11:05

Dina uppdateringar kommer lite ryckigt och gruppvis, men de är väldigt uppskattade! Hoppas du har det kul genom din hektiska vecka, här är precis lika galet. Februari är en tuff månad.

Svar: Det är svårt att få tag på internet. när jag väl har fått internet på rummet ska jag nog kunna uppdatera lite mer kontinuerligt
broms.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej