Taipei och Phillip

0kommentarer

Efter en lång flygresa kom jag äntligen fram till Taipei där jag skulle spendera en dag och vänta in Maja för vidare transport till Taichung där vi ska bo de kommande fem månaderna! Mitt första hinder var att hitta till hostlet vilket visade sig vara svårare än jag trott då gatunamnen står med Kinesiska tecken och mina Europeiska ögon tycker att alla tecken ser likadana ut. Till slut hittatde jag och lämnade av min väska innan det bar av ut i staden.
 
Som alltid när jag kommer till en ny stad begav jag mig till den första parken jag kunde hitta! I parken hittade jag även Phillip som numera är min nya Taiwanesiska pappa. 
2-28 Peace park
 
Phillip som hade doktorerat i Texas på 70-talet och därför kunde engelska tog mig under sina vingar och såg det som sin uppgift att visa mig det traditionella Taipei på en eftermiddag.
Alla här är så snälla och hjälpsamma och även om vi inte förstår varandra så försöker de hjälpa oss så gott det går.
 
Phillip började med att visa mig Long Shan temple ett 300 år gammalt buddistiskt tempel.
 
Efter det skulle han visa mig den traditionella maten, det blev supergoda söta apelsiner, torra söta bakelser, sockerrörsjuice, en geleig fisksoppa, friterat fläskkött och rissoppa. Efter denna kulinariska måltid som hade gått genom några av alla Taipeis gränder var jag tvungen att säga att jag var alldelles för mätt för att äta något mer annars hade Phillip nog fortsatt att mata mig hela kvällen. 
Dessa gränder och maten hade jag aldrig hittat utan Phillip.
 
En dag i Taiwan och jag har redan fått en god vän som är dvokat och som jag kan ringa när jag vill!
 

Kommentera

Publiceras ej