The land of kindness

0kommentarer

Alla i detta land är super vänliga! Det är knappt att vi vågar fråga efter något eftersom vi då vet att den vi frågar kommer krypa ur sitt eget skinn för att hjälpa oss.
 
På nyårsdagen vaknade jag, efter fyra timmars sömn, av att Maja och Juliette knackar på dörren. Mitt larm hade inte gått av och jag hade nu fem min på mig att vakna och packa för att komma iväg på vår lilla utflykt till Norra Taiwan som vi tänkt att vi skulle göra för att komma ur staden och ut på landet lite! Min packning och jag blev färdiga i tid (jag lyckades t.o.m. packa bättre än de andra tjejerna) och vi begav oss till tågstationen för att köpa en biljett. För 150kr får vi nu åka hur mycket tåg vi vill över hela Taiwan i fem dagar. Hur härligt som helst. Efter några timmar kom vi fram till Qido där vi ska ha vår bas och det var som att komma till himmelriket! Riktiga sängar med riktiga madrasser, ett fint vardagsrum fina toaletter och världens mest hjälpsamma ägare Amy!
En trött Maja i en riktig säng med madrass!
 
Vi gav oss snabbt iväg för att kunna göra något av dagen. Eftersom det regnar här uppe i norr och är svinkallt (16-17 grader) bestämde vi oss för att besöka några varma källor. Efter några språkförbistringar på turistbyråer kom vi till slut fram till Jingshan där vi hört skulle finnas varma källor. 
Efter att genomblöta ha försökt hitta till källorna genom att följa dessa skyltarna gick vi in på en restaurang och frågade efter vägen. En man där som kunde Engelska och vars Kinesiska namn betydde pappabjörn sa att han kunde följ oss dit. Sagt och gjort följde han oss och på vägen hade han stora problem med att varken jag eller Maja hade ett paraply och han försökte få in oss båda under hans. Väl framme visade det sig att de andra tjejerna inte hade badkläder så han fixade då en privat källa åt oss. När vi frågade vad det skulle kosta sa han att han ville bjuda oss. Vi gick inte med på det och till slut fick vi betala 25kr var, jag undrar vad det skulle ha kostat egentligen.
Vår privata svit!
 
Jag som hade badkläder med mig kunde bege mig ut i utepoolerna med stekheta vattenfall, ett lätt svalt regn och fina nyårsfyrverkerier! Jag gillar detta landet!
 
När vi hade badat klart kom pappabjörn och mötte oss igen, denna gången hade han med sig regnponchos till oss så att vi inte skulle bli blöta, han följde oss till huvudingången av området och det sista han sa var att han hade önskat han kunde göra mer för oss. Sådana genuint vänliga och snälla människor stöter vi på hela tiden och det får oss att skämmas över den Europeiska "gästvänligheten".
Kvällen avslutades på Keelungs nattmarknad där det fanns jättemycket fisk och skaldjur! 
 
Någon som vet vad detta är? Det levde och rörde på sig.
 
Dagens kvällsmat blev grillad bläckfiskarm. Mums!
 
 

Kommentera

Publiceras ej